Header Ads

 Борис Болотов

Європейський автомобіль: українська мрія розбивається об дійсність


З 1 серпня поточного року в Україні набрав чинності закон про зниження акцизу на імпорт в нашу країну б/в автомобілів. Проте, як показують результати перших декількох місяців роботи цього закону, масового ввезення дешевих і хороших автомобілів з Європи так і не сталося. Більш того, в трійку лідерів з продажів на вітчизняному авторинку, як і раніше, входять нерозмитнені і напівлегальні автомобілі, інформація про вилучення яких все частіше стала з'являтися в Інтернеті.
Пише znaj.ua/news
Журналісти порталу "Знай.ua" вирішили розібратися в темі детальніше і нарешті-таки виразно і обгрунтовано відповісти на питання про те, чи дійсно недавні законодавчі новини здатні внести які-небудь позитивні зміни до розвитку цивілізованого автомобільного ринку в нашій країні. Крім того, після прочитання статті багатьом стане зрозуміліше, чому сьогодні на вулицях українських міст можна зустріти таку кількість автомобілів з іноземними номерами, і як не попасти в халепу, купуючи їх.
Європейський автомобіль: українська мрія розбивається об дійсність
Вітер змін
Відповідаючи на поставлені вище питання, перш за все варто розібратися з тим, що ж насправді сталося 2 місяці тому, коли новий закон набрав чинності. Якщо перевести всі хитросплетіння юридичної мови і врахувати, що запропоновані Президентом поправки ще так і не набрали чинності, весь закон можна звести до однієї пропозиції: з 1 серпня в українця з'явилася можливість, за умови вдалого особистого виїзду за кордон, один раз в 365 днів законно купити один уживаний автомобіль вартістю до 10.000 євро, завезти його до України і розмитнити за пільговою ставкою акцизу. З невеликою обмовкою про те, що автомобіль не може бути куплений в такій закордонній країні, як Росія. Справедливості ради варто відзначити, що в порівнянні з попередньою ставкою акцизу нова "ціна" дійсно понижена. В усякому разі, для автомобілів з бензиновим мотором об'ємом до 3 літрів і дизельним агрегатом до 2,5 літрів. Для порівняння:
Європейський автомобіль: українська мрія розбивається об дійсність
Ілюзія обману
На перший погляд, описані вище зміни несуть виключно позитив і "покращання" будь-якому жителеві України, який все життя мріяв обзавестися відмінним залізним конем за порівняно доступною ціною. Проте, як водиться в нашій країні, перше враження може бути оманливим. Якщо копнути трохи глибше, на поверхню спливають деякі нюанси. Про них – по порядку.
По-перше, щоб купити автомобіль за кордоном, потрібно виїхати за нього ж. Поклавши руку на серце, нам варто визнати, що на даний момент далеко не кожен житель України має можливість відкрити собі шенгенську візу. Припустимо, що цю проблему можна вирішити, оформивши доручення на ввезення вашого транспортного засобу з-за кордону за допомогою третьої особи, в якої цей штамп в закордонному паспорті все ж є.
Європейський автомобіль: українська мрія розбивається об дійсність
Врахуйте, що після вдалого завершення операції ваша довірена особа на подальших 365 днів також втратить можливість ввезення автомобіля по пільгових тарифах. Якщо це ваш друг, припустимо, ви вирішите це питання. Проте зазвичай подібними речами займаються "професіонали", взаємодія з якими може закінчитися втратою коштів. Для перекупників подібна схема також є не зовсім зручною, оскільки за нею вони позбавлені можливості вигідно продати відповідний транспортний засіб.
Ще один цікавий нюанс, який можна відмітити після перетину кордону, проте краще усвідомити цей факт заздалегідь, полягає в тому, що ви повинні купити автомобіль одночасно не дорожче 10.000 євро (саме така межа суми встановлена для вивозу готівки за межі України) і не старше 5 років. Що, за словами директора Всеукраїнської асоціації автомобільних імпортерів і дилерів Олега Назаренка, якщо не нереально, то практично складно досяжно. "Ви що думаєте, німці такі дурні, що міняють автомобілі щороку? Ні. Вони купують новий автомобіль, їздять на ньому 6, 7, 8 років – доки автомобіль не починає ламатися, а потім продають його. І продають його дійсно дешево. Але це автомобілі, яким більше п'яти років, а їх не можна ввозити до України (згідно з недавнім законом)", - повідомляє глава ВААІД.
Європейський автомобіль: українська мрія розбивається об дійсність
Ну й що вже говорити про те, що, виїхавши за кордон з 10.000 євро в кишені, ви повинні безпечно доїхати до місця покупки, мати розуміння і відповідні знання про те, як розпізнати "машину-утопленика" або "машину-биток", як відрізнити справжні номери від перебитих і зуміти домовитися з продавцем на якій-небудь іноземній мові.
Старі схеми – працюють, як годинник
Описані вище нюанси у результаті привели до того, що візуально непоганий почин на перевірку виявився, м'яко кажучи, не до кінця продуманим і вигідним. Багато в чому це і пояснює те, чому на українському автомобільному ринку, як і раніше, величезний попит мають автомобілі, присутні в нашій країні в ранзі гостей. Єдина їх перевага – ціна. І перевага ця настільки значима, що у багатьох випадках перевершує потенційні ризики, пов'язані з придбанням подібних активів. Але про все по порядку.
Європейський автомобіль: українська мрія розбивається об дійсність
Славна історія верблюдів
Щоб зрозуміти, в якому моменті криється небезпека, потрібно спочатку розібратися, звідки ж з'являються на території України автомобілі із закордонними номерами. З самого придбання незалежності українці почали "ганяти" автомобілі з країн колишнього каплагеря.
До 1998 року, коли, прикриваючись інтересами національного виробника, була введена заборона на ввезення транспортних засобів старше 8 років, а нові автомобілі були оподатковані митом, такий вид діяльності був надприбутковим. За один рейс можна було заробити до 100-200%. За ці роки було винайдено велику кількість варіантів порівняно законного ввезення автомобілів.
Європейський автомобіль: українська мрія розбивається об дійсність
Наприклад, згідно з схемою "Співвласник" іноземна компанія реєструє автомобіль на громадянина України і виступає гарантом того, що вони обидва виступають власниками цього транспортного засобу. Далі автомобіль має повну законну можливість перебувати протягом року на території нашої країни. Варіант досить непоганий, коли б не одне "але". Нерідко трапляється так, що співвласники-гаранти відмовляються від своїх зобов'язань в однобічному порядку, а інколи навіть набувають додаткових зобов'язань перед третіми сторонами, які ви, як співвласники, зобов'язані погашати спільно.
Внаслідок чого придбаний таким чином автомобіль знімається з обліку і більш не є зареєстрованим в іншій країні, а при варіанті з боргами і зовсім оголошується в розшук. Вдосконаленим варіантом цієї схеми є метод "Своя фірма", що вимагає реєстрації власного підприємства за кордоном. При цьому, ясна річ, знімається питання недобросовісних співвласників. Ще одним різновидом схеми спільного володіння є метод "Общак", коли 5-6 власників ділять між собою всі витрати на утримання компанії.
Європейський автомобіль: українська мрія розбивається об дійсність
Цікавий спосіб не бути зупиненим співробітником правоохоронного органу за іноземні номери (хоча, грубо кажучи, це не може бути офіційною причиною зупинки) – схема "Болгарка". Згідно з нею, після того, як транспортний засіб попав у країну, на нього вішають клони номерів українського формату. В даному випадку оригінали номерів збігаються з українськими.
Схема розрахована на те, що автомобіль з "місцевою" реєстрацією не привертатиме уваги поліцейських. Справедливості ради варто відмітити, що для даної схеми є чітка класифікація в УК України. Ще одна, з недавніх пір відверто протизаконна схема, називається "Другий паспорт". З назви зрозуміло, що для її вживання знадобиться другий паспорт, наявність якого не вітається українським законодавством.
Європейський автомобіль: українська мрія розбивається об дійсність
Хоча, чесно кажучи, механізмів виявлення другого документа не так багато. З недавнього часу в Україні набула поширення ще одна схема - "На армію". В даному випадку такий автомобіль ввезений "верблюдом", і в 99 % випадків на нього повішені так звані "непробивні" армійські номери. Правову оцінку даної схеми також можна знайти в Кримінальному Кодексі.
Найбільш законною є схема "Транзит", згідно з якою автомобіль ввозиться до України на 5-10 днів (за законодавством, залежно від того, в скількох областях він за цей час побуває), а потім робить черговий "крюк" за кордон. Відповідний варіант покупки транспорту найбільш популярний серед жителів західних прикордонних районів.
Європейський автомобіль: українська мрія розбивається об дійсність
Найпопулярніша схема
Проте найпопулярніша схема ввезення автомобіля з іноземною реєстрацією для користування до України називається "На співробітника" (або просто "Співробітник"). Дана схема спирається на ратифіковану нашою країною Стамбульську конвенцію, згідно з якою ввезення комерційного транспорту на територію іншої держави можливе без сплати митних платежів.
Максимальний термін перебування такого авто на "чужій" території може складати не більш одного року. В рамках цієї схеми покупець автомобіля або стає фіктивним співробітником якоїсь іноземної фірми, або при перетині кордону отримує ключі і техпаспорт від власника-іноземця і далі управляє транспортним засобом на свій розсуд протягом року. Після чого повторює процедуру, якщо колишній власник знов виходить на зв'язок.
Європейський автомобіль: українська мрія розбивається об дійсність
І тут виникає один цікавий юридичний момент. Якщо ви хочете, щоб придбаний таким чином транспортний засіб якомога довше залишався у вашій "власності", ви повинні запам'ятати, що на питання поліцейського, який вас зупинив (якщо таке сталося) про те, за яким правом ви використовуєте даний автомобіль, ви повинні відповідати, що згідно зі Стамбульською конвенцією (до якої Україна приєдналася в 2004 році) ви маєте право "управляти" даним транспортним засобом, що ви, власне, і робите, а також доповните, що ви не "використовуєте" даний транспортний засіб на території України.
За словами юристів, в даному випадку на юридичній мові слова "управляти" і "використовувати" мають різний сенс. Хоча останнім часом для представників правоохоронних органів і Феміди цей аргумент стає все менш ваговитим.
На жаль, в українських реаліях дана схема має деякі відмінності, про що нам розповів директор консалтингової компанії Сергій Креймер. "Покупець знаходить по Інтернету оголошення про продаж автомобіля або про послуги з його доставки без розмитнення з повним пакетом документів для "легальної" їзди в Україні. Посередники пропонують підібрати автомобіль на одному з європейських сайтів.
Європейський автомобіль: українська мрія розбивається об дійсність
Найбільшою популярністю користується Литва. За результатами переговорів покупець оплачує посередникові вартість автомобіля і самі послуги посередника, який обіцяє привезти авто з усіма необхідними документами для легального пересування по Україні. Після цього посередник купує автомобіль у Литві і реєструє його на місцеву литовську контору. Далі оформляє страховку на мінімальний один місяць і доставляє автомобіль до кордону з Україною, де новоспеченому покупцеві передають автомобіль. У супроводі посередника і за його вказівками авто заїжджає на територію України в режимі тимчасового ввезення. Потім посередник знімає автомобіль з обліку в Литві, а документи, передані покупцеві, у вигляді контракту на роботу, договору підряду і іншої нісенітниці є не більше ніж фільчиною грамотою і ніде не зареєстровані, тобто не несуть жодних правових наслідків.
Європейський автомобіль: українська мрія розбивається об дійсність
Таким чином, з моменту зняття автомобіля з обліку в країні реєстрації даний автомобіль вже нелегально знаходиться на території України, незалежно від термінів ввезення. Ще один підводний камінь такої схеми – це коли страхова компанія, не отримавши продовження поліса обов'язкового страхування в країні реєстрації, знімає автомобіль з обліку. Наслідки – дивіться вище" - розповідає Креймер.
Все може бути простіше
У багатьох може скластися враження, що, судячи з усього, нормального варіанту покупки б/в автомобіля в нашій країні не існує. У якомусь сенсі, це правда. В той же час не варто повністю скидати з рахунків те, що описані вище способи все-таки працюють, просто потрібно розуміти, які ризики вони несуть в собі. В той же час, квапимося відмітити, що є і здоровіша альтернатива цим схемам.
За словами професіоналів автомобільного ринку, не найприємніша економічна ситуація, в якій протягом ось вже більше двох років знаходиться Україна, своєрідним чином вплинула на вторинний ринок автомобілів. Так, в більшості випадків особисту потребу в автомобілі можна закрити, купивши вже розмитнене авто, ціни на які невблаганно повзуть вниз. Крім того, різка зміна курсу валют привела до того, що на ринку з'явилася безліч пропозицій з продажу автомобілів, куплених у кредит, ради швидкого погашення якого їх теперішні власники готові продати своїх залізних коней за істотно заниженими цінами. Правда, тут теж варто бути пильним. Адже інколи подібні автомобілі примудряються продати "разом" з кредитними зобов'язаннями.
Європейський автомобіль: українська мрія розбивається об дійсність
Проте найбільш здоровий спосіб понизити вартість автомобіля для українця, про який, очевидно, ніколи не скажуть у Верховній Раді, полягає в іншому. Річ у тому, що на сьогоднішній момент при перетині кордону України вартість автомобіля автоматично зростає приблизно на 30% унаслідок обкладення його всілякими податками і акцизами, відмінивши які, у нас не лише з'явиться можливість купувати дешевші і новіші автомобілі, але й відпаде необхідність вигадувати всілякі сірі схеми здобуття справедливої європейської ціни. "На жаль", в цьому випадку більшості українців доведеться відмовитися від покупки Lanos і пересісти, наприклад, на Toyota.
Автор матеріалу: Юрій Кравчук