Header Ads

 Борис Болотов

Приниження на роботі: що робити, якщо начальник - хам


Робота не вовк, а ось керівник цілком може за нього зійти. Особливо якщо бос утискає свій персонал. Як зрозуміти, до якого типу управлінців належить ваш начальник і як залагодити конфлікт на робочому місці?
Пише znaj.ua

Англійці називають це словом "мобінг" або "булінг" на робочому місці (workplace bullying від bully - хуліган, грубіян, ґвалтівник), що означає фізичний або психологічний тиск, грубість, хамство аж до терору. Викликати у жертви страх і тим самим підкорити її собі - основна мета типового булера. У нас же це називається просто: начальник - "моральний виродок".

Влаштування на роботу передбачає двостороннє співробітництво. Підписуючи контракт, працівник зобов'язується виконувати поставлені завдання. Керівник, відповідно, створює умови роботи.

Головний стимул - зарплата. Але для якісного виконання поставлених завдань людині дуже важлива атмосфера на робочому місці. Настрій у колективі і стосунки з керівництвом - це елементи, які приходять з часом. Усе це залежить особисто від людини, а також від особистих якостей кожної зі сторін.

Але дуже часто між босом і підлеглими виникають напружені стосунки. Зустрічаються випадки приниження працівників з боку керівництва.

Чому керівництво принижує своїх підлеглих?

Кожен п'ятий працівник піддається необґрунтованому утиску з боку керівництва. Багато топ-менеджерів досить часто покладають на себе обов'язок виховувати своїх підлеглих. Деякі можуть захопитися і переступити межу. А у деяких - просто поганий характер, що ж поробиш.

"Якщо у керівника високі моральні якості, він будуватиме стосунки з людьми на відповідному рівні. Чим нижче моральний рівень управлінця, який досяг високої позиції, тим гірше він буде вчиняти з підлеглими", - розповіла "Знай.uа" фахівець з персоналу компанії "Ганза-Україна" Євгенія Малигіна.

Дуже часто люди, які здобули керівну посаду, залишаються моральними виродками в прямому сенсі цього слова. Їх амбітність і кар'єрний ріст тільки посилюють негативні якості, які потім погано позначаються на підлеглих. Такі люди, відчувши на собі всі складності кар'єрного росту, не дадуть іншим легко піднятися, ставлячи їм палиці в колеса.

Не треба забувати і про роботодавців з психічними відхиленнями. Таких, до речі, повно. Ці управлінці дуже часто спускають пар на своїх співробітниках, зривають на них свою злість або незадоволеність чимось. Показово, що такі випадки нерідко сходять з рук - підлеглий не завжди може відповісти на грубість.

Хороший бос

Експерт вважає: якщо людина самодостатня, цінує свою гідність - вона не працюватиме в компанії, де її утискають, вона просто піде. Тобто це тимчасова робота. Але як же в такому випадку просуватися кар'єрними сходами і добиватися результату, постійно стрибаючи з одного робочого місця на інше?

В цьому випадку треба пам'ятати, що кар'єрний ріст обумовлений не тільки особистими якостями працівника, а й зацікавленістю в ньому начальства. Щоб досягти результату, потрібно шукати таке керівництво, яке підтримує своїх працівників.

"Зараз на ринку існує безліч компаній, які цінують свій персонал. Крім того, вони зацікавлені в тому, щоб взяти на роботу перспективну людини, яка пройде навчання і в перспективі покаже очікувані результати. У процесі вдосконалення і постійного навчання людина починає свій кар'єрний шлях від нижчої ланки до якогось управлінця. Є компанії, які вкладають величезні кошти в навчання і підвищення кваліфікації свого штату", - зазначає експерт.

Крім стандартних курсів, такі фірми проводять тренінги, оплачують навчання, возять на "виробничі екскурсії" і всіляко стимулюють до кар'єрного та особистісного росту.

Що стосується перспектив - "спрацюємося чи ні" - здобувач, влаштовуючись на роботу, може відразу припустити "якість" роботодавця. Майбутній бос з перших хвилин співбесіди обов'язково проявить себе в процесі викладу вимог до знань і вмінь претендента. Якщо на співбесіді ви відчуваєте гнітючу атмосферу, спробу вас відразу "осідлати" або залякати, подумайте - чи готові ви працювати під постійним тиском.

Ніж працювати - кумоньок рахувати, чи не краще, кума, на себе поглядати?

Буває, що погані відносини між підлеглим і керівником складаються зовсім не через їх несумісність. Спеціаліст з персоналу Євгенія Малигіна стверджує, що перш ніж звинувачувати керівництво, кожен співробітник повинен звернути увагу на якість своєї роботи.

"Потрібно зрозуміти, чому начальник це робить. Якщо в його словах злість на те, що ви не виконали свою роботу або невчасно здали, то потрібно просто прийняти до відома. А можливо, це просто темперамент, коли людина не може по-іншому говорити. Тобто вона обурена і це виливається у видимість скандалу. Можливо, хтось зіпсував начальнику настрій. І ти просто натрапив невчасно. Ось такий момент теж існує", - пояснює фахівець.

На думку експерта, хорошого працівника не будуть витісняти з колективу, чого не скажеш про несумлінну людину. Тобто, якщо людина неперспективна, вона погано працює і каже, що начальство за рахунок нього стверджується - можливо, просто створюються умови для того, щоб працівник добровільно покинув компанію. Адже за нашим законодавством звільнити з роботи людину досить складно.

Добре виконана робота - захист від принижень.

"Якщо співробітник якісно виконує обов'язки і справляється з роботою, немає сенсу його звільняти або зриватися на ньому. Якщо, звичайно, начальник не є низькою людиною із завищеною самооцінкою, яка видряпалась, що називається, з грязі в князі. Тобто, чим нижче був рівень культури і моральні якості, тим складніше буде співробітникам, які будуть у нього в підпорядкуванні", - говорить експерт.

Якщо грубість застосовується для того, щоб вас звільнити, об'єктивно оцініть ситуацію і оцініть всі шанси на свою перемогу в цьому поєдинку. Якщо ж бос лає за невиконану роботу - потрібно зробити висновок і виправитися.

Грубити ні в якому разі не можна

І все ж деякі боси через свою невихованість можуть показати на людях свій настрій і зірватися навіть на хорошого співробітника. Як поводити себе в такій ситуації?

В Україні були спроби прийняти закон "Про забезпечення захисту від морального переслідування на робочому місці". У цьому документі йдеться про те, що працівникові надається можливість призупинити виконання своїх трудових обов'язків і одночасно звернутися зі скаргою, якщо він вважає, що моральне переслідування на робочому місці створює серйозну небезпеку і унеможливлює продовження роботи. Або ж, якщо працівник вважає, що заява про звільнення за власним бажанням написана під впливом морального переслідування на робочому місці, то він має право звернутися з відповідним позовом до суду в місячний строк з дня вручення копії наказу про звільнення або з дня видачі трудової книжки.

Найефективніший спосіб боротьби з тиском і грубістю на робочому місці - захист на законодавчому рівні, але, на жаль, 27 листопада 2014 року цей законопроект був відкликаний.

"Ніхто не допоможе, хіба що вас вдарили на робочому місці, але, знову ж таки, це потрібно довести в присутності інших людей. Якщо ви готові втратити роботу, тоді намагайтеся стукати, доводити. У нашій країні це програшний варіант. Звичайно, можна заручитися підтримкою профспілок підприємства, на якому повинні бути підковані юристи, які підтримують сторону найманих працівників. Але це стовідсоткове звільнення в результаті. Потім будуть чіплятися і працювати не дадуть, якщо почнете відстоювати свої права", - стверджує Євгенія.

У такій ситуації може здатися, що найпростішим і правильним варіантом буде звільнення за власним бажанням. Але не слід забувати і про адвокатів, які працюють над вирішенням трудових питань. Головне - заручитися доказами того, що ваші трудові права хтось порушує, упереджено ставиться. В іншому випадку, щоб залишитися саме в цій в компанії, доведеться абстрагуватися від начальника-самодура і спокійно сприймати такі сплески. Просто вирішіть для себе, що дорожче - нерви чи зарплата.

У ситуації, коли працівника лають за чужі промахи, потрібно грамотно привести приклад своїх досягнень. Ефективність своєї роботи часто потрібно вміти доводити. Пам'ятайте це!

Будь-що відповідати на гноблення з боку роботодавця безглуздо, адже у нього посада вища і в його розумінні він у будь-якому випадку правий. Необхідно твердо дотримуватися своєї точки зору, але грубість на грубість викличе скандал і негативно позначиться на подальшому ставленні й роботі. Проте, на думку експерта, важко домогтися гарних результатів у роботі, постійно перебуваючи в несприятливих умовах.

"Якщо вважаєте себе перспективним працівником в цій галузі, змініть просто компанію. Але начальника "переробити" ви не зможете. Або сам перебудовуєшся, або міняєш компанію, починаєш кар'єрні сходинки спочатку", - констатує фахівець.
На платформі Blogger.